Sukuseuran myyntituotteet

Tuotteita voi tilata Juha Tervolta (sähköposti: tuotetilaukset@tervo-tervonen.fi tai tervojuhae(a)gmail.com puh. 044 240 2802.

Sukukirjat

Jaalangan Tervoset -sukukirjan painos on loppunut.

Sotkamon Tervot ja lisäyksiä Jaalangan Tervosiin

Sukuseura Tervo-Tervonen ry. on julkaissut uuden sukukirjan Sotkamon Tervot ja lisäyksiä Jaalangan Tervosiin. Kajaanilaiset Anna ja Olavi Tervo ovat tehneet vuosikymmenien ajan sinnikästä työtä kerätessään kirjan mittavan sukuaineiston: 554 taulua Sotkamon Tervoista ja 385 taulua Jaalangan Tervosista. Tiedot kattavat yhdentoista sukupolven ajan 1600-luvun puolivälistä lähtien.

Nykyisen lainsäädännön mukaisesti sata vuotta nuorempia henkilötietoja on otettu kirjaan vain niiden osalta, jotka ovat antaneet siihen luvan. Muiden osalta tiedot päättyvät vuoteen 1910.

Kirjassa on lisäksi kajaanilaisen tutkijan Sakari Virtasen ansiokas artikkeli Sotkamon synty ja kasvu sekä kymmenen kirjoitusta suvun mielenkiintoisista henkilöistä eri vuosisadoilta. Yhdessä artikkelissa Kaija Leinonen muistelee omia vanhempiaan ja lainaa isänsä Aleksanteri Tervosen nauhoitetusta haastattelusta herkullisen pätkän:

Oli minusta se ikävätä hommoa se pärreellä tulen näyttö. Ja uunin nurkassaha se palo se päre, iltakaovet ja oamukaovet. Oli se mielestä helepotus kun tuota ne kerran markkinoella kävivät ja toevat semmosen pikkusen, pellistä tehty semmonen lamppu tuiju. Siihen kun sitte öljyö pani ja sitte valasi tuota muka vähäsen huonetta ni, ku ei tarvinnus sitä pärettä näötteän ni se oli sitte jo iso saavutus ihan.

Kirjan toimitustyön ovat tehneet kuopiolaiset Kirsti ja Timo Tervo. Timo on myös kirjoittanut artikkelin isästään Urho Tervosta, Kirsti kolme artikkelia Tipasojalta Hämeeseen (opettaja J.P. Tervon elämän vaiheita), Kansanrunoilija Matti Tervo sekä Matti Tervo - Tipasojan monitoimimies.

Polvitaulu 1: Lars Tervosen sukuhaaroja aikajanalla

Polvitaulu 1 pdf tiedostona